Marathondebuut Rotterdam

Posted on 08/04/2009. Filed under: Sport | Tags: , , , , |


Rotterdam Marathon 2009
Marathon debuut

Een debuut op de marathon van Rotterdam…. Als je me dat enkele jaren geleden (hoge bloeddruk, 15 kg zwaarder) had gevraagd, dan zou ik een beetje moeilijk gekeken hebben. Toch is het op zondag 5 april 2009 waarheid geworden. De eindtijd was minder relevant dan bij de toppers. Met een goed gevoel over de eindstreep komen is veel leuker bij een debuut. Zodoende kan je nog een beetje genieten van alles.
Onderweg zijn er ook beelden opgenomen van mijn marathon:
Fortis Marathon Rotterdam 2009: je Marathon Video

Start
Bij de start zag het er allemaal goed uit. Goede temperatuur, bijna geen wind, de zon, een goede luchtvochtigheid en vrolijke mensen. Prima ingrediënten voor een leuke marathon. Rotterdam en ik waren er klaar voor. De start in Rotterdam is zeer massaal. Mijn startvak E was goed gevuld. Naast me waren wat Spanjaarden iets aan het bespreken. Achter me hoorde ik wat Engels gemompel.  In de mensenmassa zag ik nog wat bekenden van Vitalityrunners. Gehuld in een doorzichtige regenpak over mijn loopkleding heen, heb ik me de laatste minuten voor de start afgezonderd. Mentale preparatie voor het grote avontuur van 42,195 kilometer. You’ll never walk alone… Snel nog even wat AA-drank naar binnen werken voor de broodnodige energie. Boemmmm, het startschot! Precies om 11.00 uur werd iedereen weggeschoten. De eerste km’s gingen geruisloos voorbij. Lekker rustig tempo…. Elke kilometer die je te hard loopt in het begin krijg je later keihard terug.
Vlaggen Rotterdam Marathon 2009

Halve marathon
Tot aan de halve marathon (21,1 km) ging alles volgens schema. De vlag stond er nog goed bij. Mijn doel was toen nog om rond de 4 uur te finishen.
5 kilometer 28:01 (28:01)
10 kilometer 56:03 (28:02)
15 kilometer 1:24:16 (28:13)
20 kilometer 1:53:14 (28:58)
Halve marathon 2:00:15
Mijn zusje en moeder hoorde en zag ik duidelijk in de mensenmassa: “Sergio, kom op!”. Toch wel apart, er stonden niet echt weinig mensen langs de weg.
Onderweg heb ik nog een opa omvergelopen.  Ik zag hem in een flits wel oversteken, maar kon hem niet meer ontwijken. Andere toeschouwer hebben hem de huid volgescholden. Ik moest verder geen tijd om nog wat tegen hem te zeggen.


Finish Rotterdam Marathon2009 (2)Het laatste stuk

Na de halve marathon heb ik mijn schema losgelaten. Een marathon debuut moet leuk blijven. Rond 40 km stonden mijn zusje en vader vrij onverwachts nog “hup Sergio” te roepen. Vrolijk terugzwaaien was het enige dat ik nog kon doen.

Ik had het grote geluk om aan te mogen haken bij Rex. Hij werd begeleid door twee dames. De laatste 12 km hebben we samen gelopen. Rex en ik zijn uiteindelijk samen over de finish gegaan. Toch maar even geflikt.. Onze eerste marathon helemaal uitgelopen.
Uiteindelijk kwam ik na 4:40:43 binnen.
25 kilometer 2:24:20 (31:06)
30 kilometer 2:56:19 (31:59)
35 kilometer 3:36:17 (39:58)
40 kilometer 4:22:24 (46:07)
Bruto eindtijd 4:44:17
Netto eindtijd 4:40:43

Startnummer 3351
Totaal plaats 5713 / 6443
Categorie plaats 751 / 820
Snelheid 9,019 km/uur

Medaille Rotterdam Marathon 2009
Burgemeester Aboutaleb en de medaille
Na de finish kom je in een fuik. Je krijgt warmtefolie, een flesje met drank, een mooie roos en een mooie medaille. Het leukste was toch wel om Burgemeester Aboutaleb een boks te geven. Wel even gevraagd of dit kon i.p.v. een handje geven. Met een grote glimlach kreeg ik mijn boks. Het is traditie dat de burgemeester van Rotterdam bij de finish staat om alle lopers te feliciteren met hun geweldige prestatie. Onderweg nog flink wat Rode Kruis mensen gezien. Het is voor mij altijd toch een vorm van herkenning, omdat ik zelf ook actief ben voor het Rode Kruis.  Ook was de Nederlandse Hartstichting prominent aanwezig met AED apparatuur. Gelukkig heb ik ze niet aan het werk gezien.

Happiness
is something to love
something to do
and something to
hope for

~William Blake~

Thanx

Bedankjes
Bij Big!move heb ik meer invloed gekregen op mijn eigen gezondheid. Dank aan de drijvende krachten: Louis Overgoor, Marijn Aalders en Suzanne Reitsma.
In de  loopgroep Run4ever, onder leiding van Michel Rietheide heb ik me daarna ontwikkeld tot een fanatiek en enthousiaste hardloper. Ook Julitta Bosschman en André Den Boer hebben op hun manier bijgedragen aan alles. Fanatiek hardlopen? Heerlijk!
De stevige sportmassages van Shinta Marte en Francois Raymakers hebben me nagenoeg blessurevrij door alles heen geholpen. De route naar Praktijk Troelstralaan kan ik inmiddels wel dromen.
Als gastloper bij Vitality Runners heb ik me onder optimale, rustige omstandigheden kunnen voorbereiden op het marathondebuut.  Een fijne pastaparty vooraf, een goede sportmassage achteraf en een hele fijne loopsfeer. Geweldig!
Mijn ouders en zusje waren erbij als supporter. En mijn broertje op afstand in Los Angeles. Thanx!
En natuurlijk ben ik nog mensen vergeten, maar ook voor hun bijdrage: THANX!!

Make a Comment

Plaats een reactie

3 Reacties to “Marathondebuut Rotterdam”

RSS Feed for Sergio Selection Comments RSS Feed

Ja, ik ben welgemeend trots dat je de Marathon uitdaging bent aangegaan en hebt afgerond !
Het getuigt van Wilskracht,Discipline en een duidelijk DOEL voor ogen te hebben, nl. de 42,195 Km uitlopen zonder op de TIJD te letten …..

Uitgangspunt en drijfveer voor het starten met het hardlopen was om jouw GEZONDHEID onder controle te krijgen dat GETUIGT van INZICHT, dat je na het tragisch overlijden van Oom Anton na een hartstilstand op station Zwolle, je overgewicht moest zien te reduceren….
Dat lukte want je bent vanaf je start met het hardlopen gemiddeld 12 kg afgevallen en had je ook meteen geen LAST meer van een te hoge bloeddruk, welke debet was aan je overgewicht.
Dat is dan de BELANGRIJKSTE faktor in het geheel en daarnaast dat je PLEZIER beleeft aan het hardlopen anders houd je het niet al 3 jaar vol en nogmaals het getuigt van Wilskracht en Discipline…..

IK BEN MET RECHT TROTS OP SERGIO ….!!
LJF

Wow, dat is een hele mooie prestatie Sergio. Knap gedaan dat je de marathon helemaal hebt voltooid. Boks van Sander!

Geweldig Sergio; ik vind het een topprestatie!!!!!!!
ga je ook nog een keer de marathon van NY lopen ?
groet
ellekari


Where's The Comment Form?

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...