AED

Posted on 30/03/2009. Filed under: Nieuws | Tags: , , , , , , |


AED
Ook geplaatst op Mijnproefstation.nl (24-3-2009)

AED? Tegenwoordig is er op steeds meer NS stations een groene sticker met deze afkorting te vinden. AED staat voor “automatische externe defibrillator”. Een AED is een apparaat dat door middel van elektrische schokken het hartritme weer op gang kan helpen (defibrillatie). In combinatie met een snelle alarmering van 112 en directe reanimatie kunnen er levens gered worden. Iedereen in Nederland kan en mag een AED gebruiken. Ik ga er echter vanuit dat de NS-medewerkers systematisch trainingen krijgen aangeboden om snel en doeltreffend te kunnen handelen in geval van nood. Elke minuut telt namelijk bij een reanimatie. Mooie innovatie als je het mij vraagt!

Er wordt vaak gedacht in grote fysieke innovaties. Goed zichtbaar en duidelijk te communiceren. Het ophangen van een AED vind ik net zo een mooie innovatie. Klein maar heel waardevol. Ik ga echter nog wel kijken waar ze nu precies hangen. Brandblussers zijn altijd heel duidelijk te lokaliseren. De opbergplekken van een AED heb ik nog niet ontdekt. Misschien in een van de winkels, een apart kastje op het perron of bij een servicebalie? Ik zou het echt niet weten. Volgende keer maar eens vragen aan een rondlopende servicemedewerker. Dan kan ik meteen even kijken of hij/zij een training AED heeft gehad.

Mijn oom is helaas op het Station van Zwolle overleden. De hulp kwam daar te laat. Er was geen vakkundig opgeleid personeel aanwezig op dat vroege tijdstip. Ik hoop dat de dood van mijn oom niet voor niets is geweest.
Naast de NS-medewerkers kunnen wat mij betreft ook andere mensen trainingen gaan volgen om 1e hulp te bieden. Zelf heb ik een BHV-opleiding gevolgd, waardoor ik in staat ben om mensenlevens te redden. Het NS-personeel hoeft het dan niet alleen te doen allemaal. Zoeken hoeft niet, dat heb ik al gedaan. Het Nederlandse Rode Kruis en de Nederlandse Hartstichting hebben nuttige informatie op hun sites staan.

Updates

NS: Defibrillator AED  – December 2009


GVB: AED Defibrillator, Metrostation Amsterdam CS –  December 2009

Make a Comment

Geef een reactie

Eén reactie to “AED”

RSS Feed for Sergio Selection Comments RSS Feed

Heel veel informatie kun je vinden bij deze Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI): http://www.kiesvoorleven.nl/ of hier: http://www.aedindebuurt.nl/index.html


Where's The Comment Form?

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

